Jak vybrat vhodnou hračku

Správce webu | 21.04.2015

0 komentář

od narozeníOd 1 rokuOd 2 letOd 3 letOd 4 letOd 5 letOd 6 letZdravíDěti a vy

Hračky jsou pro každé dítě nedílnou součástí dětství a jsou velmi důležité pro správný rozvoj, a to v každém vývojovém stupni. Podporují smysly, rozvíjejí fantazii, citový vývoj, jsou pro ně zdrojem zábavy i učení.

Hračky jsou pro dítě součástí dětství a jsou důležité pro správný rozvoj

Vybrat vhodnou hračku, odpovídající věku a dovednostem dítěte, není v dnešní době televizní reklamy a přeplněných obchodů vůbec jednoduché. Ten, kdo si myslí, že si dítě může hrát s čímkoliv, je na omylu. Určitě nekupujte dětem hračky, které se líbí vám, sledujte své dítě, je důležité, abyste věděli, s čím si vaše dítě nejraději hraje – některé si rádo kreslí, jiné si rádo staví, jakou knížku si prohlíží, co nejraději sleduje v televizi. Hračka by měla být především motivující, vyvolávat u něj pocity a představivost a měla by odpovídat tomu, co vaše dítě baví.
V tomto článku jsme pro vás připravili malý přehled jaké hračky nakupovat v konkrétním věku dítěte.

Kojenecký věk – první rok života

V této vývojové fázi se dítě učí vidět a rozeznávat předměty, jejich tvary a barvy. Rozvíjí se sluch a od něj se odvíjejí první náznaky řeči. Je důležité, aby měli co pozorovat, po čem se natahovat nebo co uchopovat.
1. – 6. měsíc – miminko ještě nemá vyvinutou jemnou motoriku, ideální jsou proto hračky, které si může prohlížet a také slyšet. Vhodné jsou závěsné kolotoče a hračky nad postýlku i na kočárek, hrazdičky, pískátka, měkké hračky.
7. – 12. měsíc – dítě již rozpoznává tvary, napodobuje zvuky, sedí, leze a začíná chodit. Vhodné jsou první dřevěné kostky, měkké míče, hadrové panenky, vkládačky, hračky na tahání a tlačení, pohyblivé hračky ale také chodítko i hopsadlo.

Batolecí věk – od 1 do 3 let života

Dítě samostatně vstává, chodí, učí se mluvit, později sestavuje věty, vnímá hlas, zvuk.
Batolata ale i starší děti uvítají svého plyšového mazlíka. Určitě znáte děti v obležení svých nejoblíbenějších plyšáků v postýlce, bez kterých by rozhodně neusnuly. Plyšové hračky provázejí děti od miminka někdy až do dospělosti.
Pro výcvik koordinace svalových pohybů a k odstranění prostorové nejistoty dítěte napomáhají např.: míče, kočárky, tahací hračky, skluzavky, odstrkovala, koloběžky, šlapací auta. Jemnou motoriku, zpevnění držení ruky, paže a koordinaci obou rukou procvičují např.: puzzle s velkými dílky, vkládací kostky, dřevěná zvířátka, počítadla, soupravy na navlékání, mozaiky, hudební hračky – pozor, aby zvuk hračky nebyl příliš hlasitý nebo agresivní.
Důležité je zařazení vhodných knih. Děti mají stále chuť učit se novým věcem, něco nového objevovat, napodobují náš svět „dospěláků“. Radost jim udělají pohádkové knihy, encyklopedie a naučné knihy, dětské laptopy s individuálními programy (tvary, barvy, obrázky, melodie, vyprávění atp.), dětské nářadí, kuchyňky, vláčky, hračky na písek i k vodě.

Předškolní věk – od 3 přibližně do 6 let

V této fázi je typický intenzivní rozvoj myšlení a fantazie. Dítě si osvojuje základní normy chování a ztotožňuje se s nimi, rády soutěží a učí se základům mnoha sportů. Dokáže se déle soustředit a navazuje sociální kontakty s vrstevníky (např.: ve školce, na kroužcích, na písku …).
V tomto věku je hlavním programem dítěte hrát si. Často si hrají na profese – na doktora, na maminku, na tatínka, na policisty. Hračky je důležité vybírat podle toho, jestli jsou pro holku nebo pro kluka. Holčičky si nejčastěji hrají na maminky, které pečují o své dítě (panenku). Panenku vybírejte tak, aby co nejvíce připomínala skutečné miminko – pláče nebo pije z láhve. Kluci jsou fanoušky stavebnic. Stavebnic existuje velké množství druhů, takže při výběru je dobré se řídit nejen cenou, ale i tím, jestli se dají dokupovat další sady od jednoho druhu.
Vhodné jsou tedy: výtvarné potřeby včetně omalovánek, vystřihovánky, pexeso, karty, jednoduché společenské hry, kuchyňky včetně nádobí, vysavače, mixéry, panenky a jejich doplňky, kuličkodráhy, konstrukční stavebnice, dopravní prostředky, mechanické hračky s pohonem včetně dálkového ovládání, magnetické stavebnice …

Školní věk – přibližně od 6 let

Dochází k výraznému rozvoji inteligence a logiky, prohlubuje se i estetická stránka osobnosti, kreativita, zdokonalují se nabyté dovednosti, pohybové a smyslové vlastnosti, jemná motorika, cit, zrak, sluch. Děti přicházejí na chuť technickým a konstrukčním aktivitám, sběratelství, chovatelství, modelářství. Dochází k projevům nadání a osobnostního zaměření.
Vhodné jsou: hudební nástroje, přenosné přehrávače, kreativní a profesní sady, stavebnice a univerzální soupravy dílů pro jednoúčelové stavebnice (loď, auto, letadlo …), RC modely aut, modelové železnice, soupravy pro šití, vyšívání, pletení, loutky, sportovní hračky, jízdní kola ….

Vývoj každého dítěte je individuální a závisí na mnoha proměnných v jeho životě. Není možné zcela jednoznačně určit, která z hraček je v daném věku vhodná právě pro vaše dítě. I děti stále hledají nové a nové hračky, proto se jim ne zcela vždy zavděčíte. Ale to je naprosto normální. Nejdůležitější je pro ně váš čas, láska a zájem.

Diskuze
Jak vybrat vhodnou hračku

V diskuzi je 0 komentář. Poslední příspěvek

Vstoupit do diskuze


Co je portál vseohrackach.cz?

Pro nejmenší

Dudlání je pro miminko uklidňující

Správce webu | 13.07.2017

Dudlání je pro miminko uklidňující

Dudlání je pro miminko uklidňující a pro většinu maminek je přijatelné, že dítěti nechá dudlík přibližně do 1 roku. Některé tolerují dudlík na noc do vyššího věku.

Zajímavosti

Hlavolamy rozvíjejí logické a kombinační myšlení, pozornost...

Správce webu | 05.06.2017

Hlavolamy rozvíjejí logické a kombinační myšlení, pozornost...

Hledá vaše dítko rádo správná řešení k různým úkolům? Rádo dostává hádanky a hledá k nim správné odpovědi?


© 2017, TEDDIES s. r. o. – všechna práva vyhrazena

Prohlášení o přístupnosti | Podmínky užití | Ochrana osobních údajů | Mapa stránek

Webové stránky vytvořila eBRÁNA s.r.o. | Vytvořeno na CMS WebArchitect | SEO a internetový marketing

Nahoru ↑