Snídaně je důležitá

Správce webu | 23.03.2019

0 komentář

ZajímavostiDěti a vy

Snídaně poskytuje tělu energii potřebnou pro nastartování do nového dne a pokrytí všech činností, jež nás čekají. Odborníci ji považují za nejdůležitější jídlo dne, které nepřekoná ani vydatný oběd nebo vyvážená večeře. Jídelní zvyklosti našich dětí budujeme postupně od raného věku, děti jsou tedy již při nástupu do školy naučené snídat či nesnídat.

Jídelní zvyklosti našich dětí budujeme postupně od raného věku

Nesnídat je riziko. Víte, že především u organismu, který je teprve ve vývinu a vyžaduje přísun důležitých živin, je absence snídaní velkým rizikem? Hodně dětí nesnídá, nesvačí a prvním jídlem je u nich až oběd. To je ta nejhorší situace, kdy je dětské tělo celé dopoledne bez přísunu energie a nemá tak dostatek energie na vlastní práci, natož ještě na sledování výuky a soustředění se na školní úkoly.
Dětem také hrozí obezita - ano, i za to může absence snídaní, anebo také jejich nevhodné složení. Typickým příkladem jsou jídla bohatá na tzv. rychlé cukry (sušenky, koláče, buchty…). Tyto jednoduché sacharidy sice organismus ihned nastartují, ale se stejnou rychlostí se získaná energie spotřebovává.
Dopolední hladovění zase vede k tomu, že děti pak jí více odpoledne a večer, přičemž si tělo ukládá tukové zásoby. I nepravidelnost způsobuje, že je tělo zmateno různě velkým přísunem jídla, a tak si po čase začne při dodané snídani přijatou energii ukládat pro případ, že by opět muselo trpět hladem.

Naučme se snídat
Naučte své děti, že snídaně je opravdu základem dne, a proto by ji měly brát jako samozřejmost. A jak jste na tom se snídaní vy? Nejlepší by bylo snídat s dítětem – a přitom stejnou nebo co nejvíce podobnou snídani. Když vy si budete dopřávat míchaná vajíčka, párek a chleba, těžko dítko naučíte snídat bílý jogurt s banánem a jablkem.
Pokud dítě ráno snídat nechce, nebo se mu dělá ze snídaně špatně, zkuste ho navykat například o víkendu či o prázdninách, nejdříve menší porce a postupně přidávejte. Vyzkoušejte „sladkou“ i „slanou“ variantu, abyste zjistili, co dělá dítěti po ránu dobře. Nevyvíjejte na něho tlak a ani ho neuplácejte nabídkou sladkostí či jakýchkoliv oblíbených pokrmů, většinou se jedná o potravinu nezdravou.
Budete-li snídani nejen vašich dětí věnovat dostatečnou pozornost, budete mít jistotu, že se na nový den připravujete tím nejlepším způsobem.
Nemáte ráno čas pro dítě a pro sebe snídani nachystat? Udělejte ji předcházející večer, zabalte ji a ráno ji stačí jen sníst.

Co si dáme?
Pro školáky můžeme ke snídani volit mezi různými celozrnnými potravinami. Vhodnou variantou jsou například kvalitní snídaňové cereálie s podílem celozrnné mouky s mlékem či polotučným jogurtem, tvarohem a ovocem. Nebo kvalitní celozrnné pečivo, lehce namazané máslem či kvalitním margarinem a doplněné šunkou, plátkovým sýrem, tvarohovou pomazánkou a kouskem ovoce či zeleniny, či pečivo s pomazánkou (ředkvičková, kedlubnová, šunková pěna…).
Pokud je to možné, připravujte jídlo barevné a pro dítě atraktivní. Je totiž známo, že děti jedí i očima. Zkuste z chleba, šunky a zeleniny vytvořit obrázek domečku, vláčku či hradu, taková snídaně bude pro dítě rozhodně lákavější a bude se na ni těšit.
Nezapomeňte dítěti připravit dostatek tekutin (neslazený čaj, voda, džus jedině ředěný) k jejich doplnění po noční pauze. Nedostatek tekutin se přes den může projevit únavou, bolestmi hlavy či nepozorností.

Jak by měl vypadat denní režim dítěte?

Snídaně: Měla by tvořit 10 až 25 % celkového denního příjmu energie.
Dopolední svačina: Je také důležitá, měla by tvořit 10 % z energetického příjmu. Snažte se, aby jídlo mělo jiné složení než snídaně, aby strava byla pestrá. A samozřejmě nápoj.
Oběd: Pokud je jídlo samo o sobě vydatné, není nutné, aby součástí oběda byla vždy polévka. A obráceně, pokud je polévka zahušťovaná, může ji mít dítě jako samostatný pokrm, doplněný třeba pečivem. Polední jídlo je vhodné teplé. A co by u zdravého oběda chybět nemělo, je zelenina nebo ovoce.
Odpolední svačina: Měla by tvořit už jen asi 10 % energetického příjmu. Zaměřte se na potraviny, které mají nižší energetickou hodnotu, a méně na sladké druhy ovoce.
Večeře: Měla by pokrýt asi 15 až 20 % denního energetického příjmu. Nemusí být v každém případě teplá. Dítě může mít zeleninový salát stejně jako vy, doplněný pečivem, sýrem nebo vajíčkem, tuňákem či kousky kuřecího masa. Dát mu můžete těstovinový salát s jogurtem místo majolky, nevadí ani pečivo s pomazánkami, pozor ale na tučné uzeniny. Stejně jako odpolední svačina by i večeře měla být méně energeticky vydatná.
Večeře navíc: Pokud máte doma malého sportovce, dítko hodně hubené nebo puberťáka, který zrovna rychle roste, doplňte jeho denní režim i další večeří v podobě jogurtu, tvrdého sýra, tvarohu, šunky, zeleniny…

Diskuze
Snídaně je důležitá

V diskuzi je 0 komentář. Poslední příspěvek

Vstoupit do diskuze


Co je portál vseohrackach.cz?

Pro nejmenší

FUNNY WHEELS 2v1 s tichými pneumatikami, které nekloužou

Správce webu | 03.04.2019

FUNNY WHEELS 2v1 s tichými pneumatikami, které nekloužou

A jedééém! FUNNY WHEELS je originální české odrážedlo, které dokáže růst s vaším dítětem.Vzhledem k tomu, že můžete vyměnit dvě zadní kola za jedno a nastavit jeho výšku, nemusíte kupovat každý rok nové odstrkovadlo.

Vánoce

Udělejte si s dětmi hezkého Silvestra

Správce webu | 30.12.2018

Udělejte si s dětmi hezkého Silvestra

Udělejte si s dětmi hezkého Silvestra, na němž nesmí chybět skvělé občerstvení a nápoje, které s vámi zvládnou připravit i děti.

Velikonoce

Květná neděle je optimistická, ve znamení vstupu s otevřenou cestou

Správce webu | 14.04.2019

Květná neděle je optimistická, ve znamení vstupu s otevřenou cestou

Začíná svatý týden, tj. poslední týden před Velikonocemi, ve kterém si nejvíce připomínáme, co všechno se stalo před Ježíšovým vzkříšením.
 

Jaro

Květná neděle je optimistická, ve znamení vstupu s otevřenou cestou

Správce webu | 14.04.2019

Květná neděle je optimistická, ve znamení vstupu s otevřenou cestou

Začíná svatý týden, tj. poslední týden před Velikonocemi, ve kterém si nejvíce připomínáme, co všechno se stalo před Ježíšovým vzkříšením.
 

Zima

Udělejte si s dětmi hezkého Silvestra

Správce webu | 30.12.2018

Udělejte si s dětmi hezkého Silvestra

Udělejte si s dětmi hezkého Silvestra, na němž nesmí chybět skvělé občerstvení a nápoje, které s vámi zvládnou připravit i děti.


© 2019, TEDDIES s. r. o. – všechna práva vyhrazena

Prohlášení o přístupnosti | Podmínky užití | Ochrana osobních údajů | Mapa stránek

Webové stránky vytvořila eBRÁNA s.r.o. | Vytvořeno na CMS WebArchitect | SEO a internetový marketing

Nahoru ↑